
IKT-servicefaget
IKT-servicemedarbeider jobber du med drift og brukerstøtte, opplæring og rådgivning relatert til arbeidsplassens IKT-løsninger og IKT-infrastruktur.
Arbeidsoppgaver
– Drift og vedlikehold av virksomhetens IKT-systemer.
– Informasjonssikkerhet.
– Etikk og personvern.
– Installasjon, bruk og vedlikehold av programvare og nettverk.
– Rådgivning, veiledning og opplæring i bruk av IKT-systemer.
– Service og brukerstøtte.
– Bidra i den økonomiske vurderingen av hvilke IKT-løsninger bedriften skal satse på.
– Bidra til å videreutvikle og effektivisere virksomheten ved hjelp av IKT.
– Ha ansvar for at forskrifter, lover og standarder følges.
Det er nødvendig for IKT-servicemedarbeidere å til enhver tid være
oppdatert på ny teknologi, nye IT-løsninger og arbeidsverktøy.

Personlige egenskaper
– Høy kompetanse innen data og IKT.
– Mye kontakt med medarbeidere, kunder og leverandører krever at du er flink til å kommunisere, formidle og samarbeide.
– Du må kunne arbeide systematisk og nøyaktig, og være i stand til å finne informasjon og løsninger på problemer.
– Du må ha evne til å takle omstilling og endring i et fagfelt i stadig utvikling.
.
Aktuelle arbeidsplasser
IKT-servicemedarbeidere er ansatt i små og store bedrifter. Du kan være
en del av et IKT-team på en stor arbeidsplass, eller fungere som eneste
IKT-medarbeider i en liten bedrift. Det er stort behov for
IKT-kompetanse både i offentlig og privat sektor.
Utdanning
Videregående trinn 1: Valgfritt
Videregående trinn 2: IKT-servicefag
Videregående trinn 3: to års læretid i bedrift: IKT-servicefaget

